Sammanställnig gruppuppgift , UVK4
I dessa texter har författarna redogjort för en händelse som
det upplevt under sin skolgång. De har sedan kopplat denna händelse med
lärandeteorier som de har funnit i undervisningen. Först skriver Erik i Gestaltade lärandeteorier i min skolgång
om hur hela hans skola arbetade med temat bylivet de senaste 400 åren. Här kunde han finna en tanke kring den
historiska livsvärden som han kopplar till fenomenologin med han hittar även
influenser från sovjetiska psykologer. Nina skriver i Bara du gör någonting… om hur hennes lärare använt stimuli och
respons i undervisningen på ett sätt som varit missgynnande för eleverna. I sin
text En händelse under min skolgång skriver
Anna L om hur hennes lärare varit inspirerande och gett Anna L en lust att
lära. Läraren hade ett kognitivistiskt tänk om att kunskap ska förlösas hos
barnen. Slutligen handlar Anna J:s Grammatiken
finns inom oss om grammatikundervisning som skett i behavouristisk och
kognitivistisk anda. Eftersom det sociokulturella perspektivet utelämnas av
författarna vill jag säga ett par ord om detta. Skoluppgiften som har varit till
grund för dessa småtexter har varit i denna anda. Detta eftersom att vi
förväntas ta del av varandras erfarenheter för att skapa ett bättre lärande.
Gestaltade lärandeteorier i min skolgång
Jag växte upp i en by utanför Luleå som heter Måttsund. Tack
vare sitt läge nära havet har det över århundradena funnits en stark tradition
för fiske men även jordbruk, vilket likt andra bysamhällena präglat försörjningen.
Under mitt tredje skolår arbetade hela skolan i blandade åldersgrupper om
bylivet under de senaste 400 åren. Detta faller enligt min mening helt under
skolans styrdokument eftersom lp 94 även cementerar det egna kulturarvet som
ett viktigt redskap för barnens lärande. Detta förankrades därmed på ett lokalt
plan, men där fanns också utrymme för jämförelser med liknande företeelser på
nationell/global nivå. Ett konkret exempel är de sälfiskarbåtar som användes i
bottenviken kontra de fartyg som användes i andra farvatten vilket jag ägnade
mig åt.
Andra skolkamrater undersökte och
presenterade traditionellt smide, byorganisationen, näring med subgenrerna
jakt, fiske och jordbruk. Projektet synliggjorde tydligt vårt kulturarv och gav
perspektiv på andra levnadsförhållanden.
Den historiska livsvärlden faller
enligt min mening delvis under den fenomenologiska lärandeteorins inflytande.
Ytterligare perspektiv är ett kulturhistoriskt synsätt vilket angränsar till
Vygotskijs skolbildning nämligen det sociokulturella. Detta är en idéströmning
som präglat de sovjetiska psykologerna vilka såg människan som en produkt av
det specifika samhälle och sociala ramverk som denne verkar i.
Bara du gör någonting…
Under min
skolgång har jag stött på mycket "gör det här så kan nu sluta sen".
Stimuli och respons, med andra ord. Men jag tror inte att en sådan syn på
lärande varken är bra eller optimal för eleven. Hur många sitter och gör sitt
allra bästa när de vet att de får sluta bara stencilen är gjord eller talen är
räknade? Säkerligen går det att använda det behavioristiska synsättet på
lärande på ett bra sätt, att sporra eleverna till bättre prestationer.
Exempelvis tänker jag på att läraren kan sätta upp ett mål som hela klassen ska
ha uppnått under ett prov eller liknande, och om de klarar det kan de få en
tårta kanske. Men jag tror inte så mycket på att ge eleverna ledigt från sina
lektioner. Hela grejen tycker jag kan ge eleverna en felaktig syn på lärande,
"bara du gör NÅGONTING så får du sluta" istället för att se till
prestationen i sig och kvalitén på den. Jag tror att en stor utmaning ligger i
detta för oss blivande lärare.
En händelse från min skolgång
Jag hade en riktigt bra lärare på lågstadiet hon hette
Gunilla. När det sedan var dags för min klass att börja fyran och komma upp på
mellanstadiet följde hon med oss. Gunilla hade normalt bara lågstadieelever men
hon tyckte så bra om vår klass att hon följde med. Det har betytt mycket för
mig och hon är den största anledningen till att jag själv vill bli lärare. Från
min tid på den skolan har jag massor med bra minnen. Ett speciellt minne är hur
jag och min bästa vän satt kvar varje fredag med Gunilla och väntade medan hon
rättade våra glosor. Varje vecka hade vi engelska glosor och ett geografiprov
och det var en stor grej för oss. Vi ville alltid ha alla rätt, det var därför
vi satt kvar och väntade på svaren varje fredag. Hon lärde oss verkligen att vilja prestera och det gjorde vi också.
Det var Gunilla som gav mig min motivation till att plugga,
hon lärde mig hur och ”förlöste” kunskapen som jag redan hade, hur jag skulle
lära mig själv. Jag tycker det kan liknas vid kognitivismens sätt att se på
lärande, hon lärde mig att lära mig själv. Det har jag användning av än idag
och det har gett mig massor.
Grammatiken finns inom oss
Jag har valt ett moment som
kommit lite då och då under min utbildning. Jag pratar om grammatik. Eftersom
vi läste det i höstas så tar jag den situationen, då den ligger närmast i
minnet. Grammatikundervisning bedrivs på ett behavioristiskt lärande sätt, men
även ett kognitivistiskt. Ni kommer att förstå vad jag menar. För att lära oss
grammatiken från början ses vi ofta som ett tomt blad, vi blir inmatade
information och det upprepas och repeteras i det oändliga. Om vi upprepar allt
nog många gånger så minskat risken för glömska och det fastnar tillslut.
Belöningen för allt slit kommer på tentamen då man har nött in allt så pass bra
att du klarat provet. Belöningen kan också vara att du skapat dig en förståelse
och du upplever det inte alls så svårt. Grammatik är något som för de flesta
kommer upp under flera tillfällen i skolan. Jag hade grammatikundervisning i
mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet och nu även på universitetet.
Våran lärare påpekade ofta att grammatiken finns inom oss och att vi bara behövde stimuleras så mycket att det kom fram. Han menade på något vis att hans jobb var att förlösa kunskapen som finns inom oss. Jag förstår vad han menar med att grammatiken finns inom oss, ofta hör vi om något låter fel, det har finns inom oss, kanske är det pågrund av våra tidigare erfarenheter. Att vi har kunskapen inom oss är iallafall ett kognitivistiskt synsätt.
Våran lärare påpekade ofta att grammatiken finns inom oss och att vi bara behövde stimuleras så mycket att det kom fram. Han menade på något vis att hans jobb var att förlösa kunskapen som finns inom oss. Jag förstår vad han menar med att grammatiken finns inom oss, ofta hör vi om något låter fel, det har finns inom oss, kanske är det pågrund av våra tidigare erfarenheter. Att vi har kunskapen inom oss är iallafall ett kognitivistiskt synsätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar