tisdag 19 februari 2013

Studiegruppuppgift 2 - Hitta artiklar


Studiegruppuppgift 2 att leta trovärdiga forskningsartiklar i elektroniska källor, rörande mångkulturalism och interkulturella förhållningssätt i skolan
I vår andra studiegruppsuppgift valde vi att fokusera på lärandemålet om att söka och värdera forskningsartiklar i elektroniska källor inom aktuellt kunskapsområde, och på detta sätt även lära oss mer om mångkulturalism och interkulturella förhållningssätt i skolan. Alla letade reda på varsin artikel som berör dessa ämnen och vi visade dem sedan för varandra och diskuterade huruvida vi tyckte de var trovärdiga eller inte, och varför. Vi gav tips till varandra om vad som kan vara bra att tänka på i och med värdering av forskningsartiklars trovärdighet. Vissa av oss tyckte det var svårt att hitta artiklar som var relevanta för ämnet medan andra tyckte det var enklare. Vi delgav varandra hur vi gått tillväga för att hitta artiklarna och därmed kanske det blir lättare för oss att söka efter elektroniska källor i framtiden.
De artiklar vi tog fram var dessa:
Databas: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=3&sid=85f55558-27ee-4ec9-98e2- 2f656d4ea1a4%40sessionmgr12&hid=14&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=eric&AN= EJ913923
Artikel: Multicultural Urban Schools in Sweden and Their Communities, av Nihad Bunar
Denna artikel tar upp och analyserar problem som har uppstått i mångkulturella skolor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Artikeln är peer reviewed och skriven av Nihad Bunar som verkar vara en trovärdig person inom svensk forskning kring mångkulturalism och skola. Han arbetar som professor i sociologi vid Stockholms universitet och uttalar sig bl.a. på skolverkets hemsida.
Databas: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=3&sid=2316f65e-3761-47f3-850d- f99af99b1472%40sessionmgr113&hid=126&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=eric&A N=EJ974930
Artikel: Internationalising the Curriculum: Building Intercultural Understandings through Music, av Dawn Joseph
Min artikel handlar om hur musiken är ett bra verktyg för att öka förståelse mellan olika kulturer. Den är skriven av en universitetsprofessor i musik och utbildningsvetenskap i USA. Hon har blivit publicerad väldigt många gånger och artikeln är peer reviewed. Artikeln innehåller en utförlig referenslista.
Databas: http://sob.btj.se/sb/FrontServlet?jump=asok
Artikel: Mångfald i klassrummet utmanar lärarens kompetens av Margareta Sandström,
universitetslektor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik, Institutionen för didaktik, Uppsala universitet.
I artikeln diskuterar och problematiserar Sandström det mångkulturella klassrummet. Sandström diskuterar interkulturell didaktik och hur man som lärare kan göra sig medveten om andra kulturer samt att väcka tankar kring hur vi kan sträva mot lika lärande föra alla oavsett kulturell bakgrund.
Artikeln är inte peer-reviewed, men jag tycker den är trovärdig eftersom författaren är professor vid Uppsala Universitet vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (när artikeln publicerades var författaren universitetsadjunkt) och refererar till material som vilar på forskning.
Databas: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=5&sid=1df902ba-15a9-47bd-a3b3- 87fe0e250e3f%40sessionmgr15&hid=123&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=eric&AN
=EJ986081
Artikel: Finding balance in a mix of culture: Appreciation of diversity through multicultural music education, av Rohan Nethsinghe
Min artikel undersöker uppfattningar om kulturell mångfald i den mångkulturella musikundervisningen. Den undersöker även vidare hur elever använder musik för att skapa en identitet i det mångkulturella Victoria i Australien.
Databas: http://ltu- primo.hosted.exlibrisgroup.com/primo_library/libweb/action/search.do?dscnt=0&frbg=&scp.scps=scop
e%3A%28LTU_SFX_BIBSAM%29%2Cscope%3A%28LTU%29%2Cscope%3A%28%22PRIMO%22%2 9%2Cscope%3A%28LTU_PURE%29%2Cscope%3A%28LTU_ALEPH%29%2Cscope%3A%28LTU_SFX %29%2Cscope%3A%28SUND%29%2Cprimo_central_multiple_fe&tab=default_tab&dstmp=1361267 588915&srt=rank&ct=search&mode=Basic&dum=true&indx=1&vl%28freeText0%29=kulturell+fostra
n&fn=search&vid=LTU
Artikel: Kulturell fostran, av Lotta Brantefors
Den här avhandlingen handlar om hur invandringfrågan tas upp i och med att man klassar in folk i

"vi" och dem inom skolan. Interkulturaliteten benämns och bearbetas i denna avhandling.
Den här avhandlingen är granskad "Peer rewied" och släpptes ut 2011 därför kan man anta att den är relevant och trovärdig.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2027
Artikel: Allmänna råd för utbildning av nyanlända elever
Denna rapport känns trovärdig och relevant eftersom den finns på Skolverkets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar