måndag 4 februari 2013

Studiegruppuppgift 1 - Sociokulturella villkor i ensembleundervisning

Vi har diskuterat hur olika sociokulturella villkor kan påverka ensembleundervisningen på gymnasiet. Vår konkreta uppgift var att läsa kursplanen för Ensemble 1 på gymnasiet och sedan diskutera och koppla till sociokulturella villkor.
    Något som är väldig viktigt inom ensembleverksamhet är kommunikation, att kunna kommunicera både språkligt och musikaliskt med varandra. En elev med annat modersmål än svenska kan ha svårt att använda svenskan som verktyg, men kan använda musiken och ett visuellt språk som medel att få fram det han/hon vill. Kursplanen i ämnet Ensemble 1 säger bland annat "Eleven tar ansvar för instudering av stämmaterial inför repetition, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande. Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras." Ett konkret exempel på detta kan vara så här: en grupp spelar en låt under ensemblelektion och har kommit så pass långt att de kan spela låten utantill. Som lärare vill man mana eleverna till att ta det ett steg längre, till exempel genom att lägga till egna idéer i låten. I gruppen finns en elev som inte talar flytande svenska, vilket gör det svårt att förstå och använda sig av fackuttryck inom musikvärlden. Eleven kan dock använda sig av sitt musikaliska språk för att visa sin idé genom att sjunga den eller spela upp den på sitt instrument, och på så sätt kan han/hon klara av detta krav.
   Alla har olika bakgrund, och vare sig det handlar om musikalisk, etnisk, ekonomisk bakgrund eller fysiska förutsättningar måste läraren inta en flexibel roll. Det är viktigt att kunna anpassa undervisningen efter elevernas olika behov och förutsättningar. Något som dök upp under vår diskussion var att fokus ligger nästan enbart på västerländsk musik i undervisningen. Vi tycker att man som lärare ska ha beredskap att kunna hjälpa elever som visar intresse för till exempel österländsk musik, och att det även är viktigt att skolan uppmärksammar sådan musik.
   Vi kom fram till att olika sociokulturella villkor skapar massor av nya möjligheter, särskilt inom musikundervisningen, snarare än ställer till problem. Ensembleundervisning och annan musikundervisning är ett kulturellt utbyte mellan människor, och när människorna har olika bakgrund växer möjligheterna till ett värdefullt utbyte.

2 kommentarer:

  1. Absolut...Här har ni en mycket viktig poäng...Jag läser inte själv Musik men jag är väldigt intresserad av det. Jag tror att två viktiga saker när det gäller all undervisning, oavsett ämne är dels: "Lärarens intresse" men också "Lärarens kunskap". Att visa sig intresserad av andra kulturer och som i ert fall av musik från andra kulturer, är förmodligen inte så svårt. Vad som däremot kan vara lite "knepigare" är själva kunskapen om andra kulturer och deras musik. Jag vet ju inte hur det ser ut inom musiklärarutbildningen men kan säga att om man tar till exempel historielärares kunskaper om andra kulturer, så finns det säkerligen brister. Detta är viktigt att tänka på eftersom intresse förutsätter kunskap, man kan ju inte vara intresserad av något utan att veta något om det, om man tar till exempel Islams historia som exempel. Detta behöver lärare bli bättre på...Men jag tror att eftersom vi rör oss allt mer mot ett mångkulturellt samhälle så kommer det att bli bättre med den saken i framtiden.

    Sedan vet jag ju inte om det är lätt eller svårt att få tag på instrument från andra kulturer eller hur kostnadsbilden ser ut, men ett tips skulle ju kunna vara att även svenskfödda elever får möjlighet att prova på och spela på sådana instrument. Kanske man till och med skulle kunna erbjuda högskolekurser i att spela instrument från andra kulturer (om det inte redan finns).

    /Per-Jonas

    SvaraRadera
  2. Vid närmare eftertanke låter detta som en motsägelse...Om jag uttrycker mig så här då istället: Man kan visa intresse för något utan att egentligen vara intresserad av det. Visat intresse kan tex vara att man ger alla elever i klassen, oavsett ursprung, lika mycket tid att prata medan att verkligen vara intresserad kännetecknas av att man ställer många frågor och visar engagemang, iver samt att man blir emotionellt engagerad...

    SvaraRadera