tisdag 19 februari 2013

Påverkan av lärandeteorier i läroplanen


"Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Skolan är en social och kulturell mötesplats, som har både en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som verkar där."  
Det här citatet är typiskt sociokulturellt för att skolan vill stärka förmågan att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Eleverna ska lära sig värdet med en kulturell mångfald. 


"Skolan har uppgiften att till eleverna överföra värden, förmedla kunskaper och förbereda dem för att arbeta och verka i samhället." 
Behaviorismen, eleven är ett tomt blad, läraren finns till att fylla bladet med kunskap och erfarenheter. 


"Huvuduppgiften för gymnasieskolan är att förmedla kunskaper och skapa förutsättningar för att eleverna ska tillägna sig och utveckla kunskaper." 
Det här tycker vi är både behavioristiskt och kognitiviskt. Det kursiverade anser vi är behavioristiskt för att de använder ordet förmedla som kan vara synonymt med överföra kunskap till eleverna vilket innebär att de får inte utveckla sin egen kunskap. 
Resterande mening är kognitiviskt för att den förmedlar att eleverna får utveckla och lära sin egen kunskap. 

"Läraren ska utgå från den enskilda elevens behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande." 
Det här stärker den fenomenologiska teorin för att den utgår från elevens livsvärld, tar hänsyn till både kropp och själ, deras individuella behov och deras levda erfarenhet. 


"I undervisningen ska eleverna få möta talad och skriven engelska av olika slag samt få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter och kunskaper.

Den kursiverade texten går att koppla till den fenomenologiska teorin att eleverna får använda sina kunskaper i sin utveckling och sitt lärande. 
Hela den engelska ämnesplanen är väldigt fenomenologisk där språket ska utvecklas med alla sinnena (tala, lyssna, skriva) och gärna tillsammans. Där kommer den sociokulturella teorin in på ett hörn, men väldigt fenomenologisk. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar