måndag 18 februari 2013

Lärandeteorier vs Lgy11 - lektion 20130218 Piteå - av Liv och Karin

Spår av de olika lärandeteorierna i Lgy11


Allmäna delen i läroplan:

Sociokulturella perspektivet:
  • Eleverna ska bli medvetna om att nya kunskaper och insikter är förutsättningar för personlig utveckling. lärande -> utveckling
  • Samarbetet mellan de obligatoriska skolformerna och med universitet och högskolor ska utvecklas liksom samarbetet mellan gymnasieskolan och gymnasiesärskolan, särskild utbildning för vuxna, utbildning i svenska för invandrare, samt kommunal vuxenutbildning. samarbete

Kognitivism:
  • Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. vetenskaplighet
Behaviorism:
  • Ge stöd och stimulans till alla elever så att de utvecklas så långt som möjligt. ge yttre stimuli till eleverna och eleverna kommer svara med att lära sig
  • Eleverna ska successivt få fler och större självständiga uppgifter och ökat ansvar. bygg på kunskaperna bit för bit
Fenomenologi:
  • Skolan är en social och kulturell mötesplats som har både en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga för alla som verkar där. skolan är en plats där våra livsvärldar möts
  • Personalen ska i informationen och vägledningen utnyttja de kunskaper som finns hos eleverna, hos skolans personal och i samhället utanför skolan. Ge röst åt erfarenheter
Matematikämnet:

Sociokulturella perspektivet:
  • Kommunikation med hjälp av matematik är likartat över hela världen. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att kommunicera matematiska tankegångar  muntligt skriftligt och i handling. språket är ett verktyg
  • Man ska använda olika verktyg i undervisningen som digital teknik, digitala medier och andra verktyg. man ska dra nytta av många verktyg
  • Undervisningen ska relatera matematiken till dess betydelse och användning inom andra ämnen i ett yrkesmässigt, samhälleligt och historiskt sammanhang. skolan och omvärlden hör ihop. Det vi gör i skolan stannar inte i skolan. 
  • Undervisningen ska innehålla varierade arbetsformer och arbetssätt där undersökande aktiviteter utgör en del. Eleven ska uppmuntras att utforska och experimentera
Kognitivism:
  • Undervisningen ska behandla (bl.a) Taluppfattning, aritmetik och algebra: egenskaper hos mängden av helatal, olika talbaser samt begreppen primtal och delbarhet. kunskaper som hör hemma enbart i hjärnan, i vår kognitiva kapacitet

Behaviorism: -

Fenomenologi: -

Dansämnet

Sociokulturella perspektivet:
  • Inriktningen dans ska utveckla elevernas förmåga att gestalta och kommunicera med dans språket viktigt
  • Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta, interagera med andra och vara lyhörda inför olika sätt att förhålla sig till konstnärliga processer. samarbete 
  • Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur dansens rörelseuttryck och formspråk kan nyanseras och varieras utifrån olika konstnärliga idéer. språk som verktyg
Fenomenologi:
  • ...och förstå uttrycket som en del av olika sociala och kulturella sammanhang. vår livsvärld
  • ... uppleva och tolka historisk och samtida dans ur olika perspektiv. livsvärldarna skiljer sig åt, men korsas med varandra i ett nätverk
Kognitivism:
  • Kunskaper om ... lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga processer och produktioner. kunskaper som hör hemma i vår hjärna.



Behaviorism:

  • Betygskrav C: Eleven instuderar, memorerar och repeterar koreografiskt material med gott resultat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar