tisdag 19 februari 2013

Grupp 3 Lärandemiljö1

Vi studerar Liv Trulsson på Piteå campus bibliotek när hon lär sig söka vetenskapliga artiklar.

Vilken typ av lärande kan du notera och hur beskrivs det i lärandeteoretiska termer?
Svar:
Lärandet är medierat av en dator
Det sker socialt lärande i samarbete med Lena (även om hon inte är med på bilden)
Liv befinner sig i den proximala utvecklingszonen att söka artiklar - först med hjälp av bibliotekarien, sedan kan hon söka artiklar själv.
Vi noterar att det finns rum för lärande både i grupp, enskilt och två och två vid lånedatorn.

Begränsar eller hjälper miljön lärandet?
Det begränsar litegrann eftersom man helst ska vara tyst. Men det hjälper mest, eftersom man inte behöver vara alldeles tyst, och det finns personer att be om hjälp, det finns dator att låna och det finns rum för studiegruppsarbete där man får prata med varandra så mycket man vill. Rummet är en inspirerande miljö med mycklet böcker i ämnen Liv och Lena är intresserade av (dans). Fast de är egentligen inte så intresserade av att läsa böcker. Miljön är bra för att man har trådlöst när så man kan använda sin egen dator eller telefon i grupprummet.

På vilket sätt skulle miljön kunna förändras för ett ännu bättre lärande?
Det skulle vara bra med en lånedator i grupprummet, gärna med storbild, så alla kan läsa samtidigt på samma skärm, eller en projektor som man kan koppla in sin egen dator på. Det kunde finnas ännu bättre möjligheter till både enskilda och sociala rum i biblioteket. Som det är nu är det en halvmessyr där man ska vara halvtyst i nästan hela biblioteket, och det man säger hörs till de enskilda studieplatserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar