torsdag 7 februari 2013

En liten sammanfattning för Vygotskijs lärandetteori enligt boken Vygotskij i praktiken

Vi har läst boken Vygotskij i Praktiken av Leif Strandberg och har sammanställt en sammanfattning för Vygotskijs lärandeteori. Vi har alltså gjort en övergripande sammanfattning över vad vi anser vara kärnan i teorin. 
    Vygotskij menar att grunden till lärande sker i två steg:

Yttre
  • Interaktioner med människor och världen, fysiska möten
  • Samspelet börjar redan från födseln.

Innan något lärande kan ske så måste vi först få input. Med andra ord så måste man lära sig ett språk som sedan kan omvandlas till egna tankar. Likadant när man ska lära sig spela gitarr. Man måste först ha en viss förståelse för verktyget innan man kan uttrycka sina musikaliska ide´r.

Inre
  • Kallas för den Intrapsykologiska processen, alltså tänkandet. 
  • Tänkandet är vad Vygotskij kallar för ”inre prat”, vilket innebär en process av det inre tankearbetet som föregås av yttre interaktioner.
             
När vi till slut lärt oss hantverket, som tex gitarren så formas musikaliska ide´r mer och mer  i ens egna tankar och då sätts det musikaliska flödet igång i en loop precis som lärande fungerar enligt Vygotskij.


Det är det inre och yttre aktiviteterna som leder till lärande:

Sociala
Vi lär oss först tillsammans med andra människor, som sedan leder till eget lärande. Vi tar vår studiegrupp som exempel. När vi diskuterar den här boken, repeterar vad vi har uppfattat som viktigt, formulerar våra tankar och åsikter lär vi oss av varandra och får nya infallsvinklar. Det här är en ständig process som växlar mellan yttre och inre aktiviteter som blir lärande och utveckling. 

Medierade
Vi möter världen med hjälp av verktyg. Dessa verktyg kan vara tecken, ord, bilder, former och fysiska föremål såsom dator och hammare etc. Relationen mellan världen och människan är medierad via sådana verktyg. 

Situerade
Var vi befinner oss har betydelse för vad och hur vi lär oss. Kultur kontext, miljö, tillgång till verktyg osv. Det är t.ex. lättare att lära sig om indiskt kulltur i Indien, än i Sverige.


Kreativa
Vi lär oss när vi omformar våra hjälpmedel, relationer och situationer

Detta är så klart bara toppen på isberget, men vi ser fram emot att diskutera vidare på kommande lektioner/ Musikgrupp 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar