Vygotskij menar att grunden till lärande sker i två steg:
- Interaktioner med människor och världen, fysiska möten
- Samspelet börjar redan från födseln.
- Kallas för den Intrapsykologiska processen, alltså tänkandet.
- Tänkandet är vad Vygotskij kallar för ”inre prat”, vilket innebär en process av det inre tankearbetet som föregås av yttre interaktioner.
Vi lär oss först tillsammans med andra människor, som sedan leder till eget lärande. Vi tar vår studiegrupp som exempel. När vi diskuterar den här boken, repeterar vad vi har uppfattat som viktigt, formulerar våra tankar och åsikter lär vi oss av varandra och får nya infallsvinklar. Det här är en ständig process som växlar mellan yttre och inre aktiviteter som blir lärande och utveckling.
Vi möter världen med hjälp av verktyg. Dessa verktyg kan vara tecken, ord, bilder, former och fysiska föremål såsom dator och hammare etc. Relationen mellan världen och människan är medierad via sådana verktyg.
Var vi befinner oss har betydelse för vad och hur vi lär oss. Kultur kontext, miljö, tillgång till verktyg osv. Det är t.ex. lättare att lära sig om indiskt kulltur i Indien, än i Sverige.
Vi lär oss när vi omformar våra hjälpmedel, relationer och situationer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar