måndag 18 februari 2013


Bearbetningsuppgift 2
Samtalsuppgift

Lärandeteorier

Läraren behöver vara inläst på olika teorier för att kunna anpassa sig till olika situationer och elever. Alla elever behöver ses som individer och en teori går inte att isoleras.
Vår första frågeställning var att skapa en utopisk situation i ett klassrum tillsammans med eleverna och fokusera oss på 1 lärandeteori. Det vi kom fram till var att 1 teori i går inte isolera utan många olika teori behöver samarbeta för att det ska bli möjligt att individanpassa undervisning. Bl. a. säger läroplanen (gy11): "Det är även skolans ansvar att varje elev som har slutfört ett nationellt program eller annan nationellt fastställd utbildning med eget examensmål inom gymnasieskolan eller ett introduktionsprogram i den utsträckning det framgår av elevens individuella studieplan" och rektorn har också ett ansvar för eleverna som säger "
[...] skolan i dialog med eleven upprättar en individuell studieplan för varje elev och reviderar den vid behov".

Under samtalet kom vi fram till att ingen lärstil/teori går att undervisa renodlat utan teorierna blandas och kompletterar varandra.
Exempelvis; i den sociokulturella teorin pratas det om att kunskap lärs genom varandra och i grupp, det synsättet kan inte alltid fungera om eleverna lär sig bättre individuellt och vill jobba enskilt.

Olika lärsätt fungerar till olika ämnen. Att arbeta i grupp är ett tänk som inte bara fungerar i språkämne utan det skulle även fungera på ämnen som t.ex. matematik, fysik och kemi. Matematik är ett ämne som många finner svårt och statistiken visar på att resultaten går neråt. (http://www.skolverket.se/skolutveckling/amnesutveckling/matematik/2.1309/2.319/forsamrade-matematikresultat-i-pisa-1.120157)
Skulle eleverna sitta och diskutera matematiktal och få uträkningssätt förklarade för sig blir förståelsen djupare och elever som inte förstår kan lära sig och förstå bättre. Därför anser vi att den sociokulturella teorin passar bra till ett synsätt att arbeta i grupp i olika ämnen.

Vad vi även reflekterade över är hur olika ämnen har ett specifikt sätt att tänka i undervisningen. Språkämnen har ofta en naturlig gång till att följa den sociokulturella linjen. Det är enkelt att planera undervisningen; att jobba i grupp, att jobba enskilt och enkelt att se alla individer efter vilka de är och hur de ligger till i ämnet.
I matematiken tänker många lärare att givetvis jobbar eleverna för sig själva och löser problemen på egen hand. Skulle matematiklärare tänka på att elever har en "comfort zone" där utvecklingen i matematik i stort sätt står still och att utökningen av deras "comfort zone" kräver hjälp från någon som kan mer skulle det bli klart för lärarna att grupparbete är hjälpsamt i matematikämnet och även arbetsbördan skulle bli lägre för läraren om eleverna hjälper varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar