I vår grupp delade vi upp kurslitteraturen mellan oss fyra och har sammanfattat dem skriftligt och muntligt redovisat dessa arbeten inför oss i gruppen. Sammanfattningarna blir ett litet kompendium inför tentan. Vi har arbetat var för sig och sedan mötts för att få höra en sammanfattning åt gången. Vi har lärt oss framföra material på ett intressant sätt för att få våra gruppmedlemmar att lära sig det vi har läst var för sig i våra böcker. I och med detta har vi också lärt oss mycket om kurslitteraturen och dess innehåll. Ett problem har varit att veta vilken information som är relevant och vilken som inte är det.
Nedanför kommer först ett utdrag ur sammanfattningen av Utmärkt Undervisning och efter det kommer sammanfattningen av Vygotskij i Praktiken.
Jan Håkansson & Daniel Sundberg - Utmärkt Undervisning. Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning.
Kap 5 Lärares praktik (s25)
Här är det fokus
på läraren. Den senare tidens forskning visar starkt att lärarens olika
kunskaper, kompetenser och förmågor spelar en exceptionell viktig roll för
elevers lärandeprocesser och skolprestationer. Det är dock inte bara hur
läraren är som är viktigt utan hur läraren förstår sitt uppdrag, väljer det
innehåll som eleverna ska lära sig och arbetsformer. Även hur läraren väljer
att ge återkommande och framåtsyftande återinkopplingar till varje elev. De går
även in på hur viktigt det är med samspel mellan lärares förhållningssätt,
värderingar och kunskapsfördjupande lärandeaktiviteter och elevers deltagande i
undervisningen är avgörande för elevers sociala, kognitiva samt emotionella
utveckling.
Lärare:
Det är visat att
de elever som har de mest effektiva lärarna lär sig upp till fyra gånger så
mycket mer än elever som har de minst effektiva lärarna. Det finns emellertid
inga ytligt enkla eller en gång för alla givna samband mellan lärares arbete
och elevers resultat.
Vad lärare
behöver kunna:
Enligt Shulman
(1990):
Innehållskunskap.
Pedagogisk
kunskap.
Läroplanskunskap.
Kunskap om
lärande och deras karakteristiska.
Kunskap om den
pedagogiska kontexten.
Kunskap om
utbildningsmål, syften och värden, liksom deras filosofiska grunder.
Lawson (2009),
Calderhead (1996) och Berliner (2004):
Hantverkskunnande.
Så kallad
praktisk personlig kunskap eller kontextbunden tyst kunskap om klassrummets
rutiner och rytmer.
Fallkunskap som
baseras på kritiska händelser i klassrummets , till exempel när lärarens
auktoritet utmanas av eleverna.
Föreställningar
om barndomen och ungdomstider.
Värdekategorier
som vilka uppfattningar lärare har om elevers lärande, om undervisningen, om
att lära sig undervisa och om sig själv och sin lärarroll.
Alexander
(2010):
Undervisning och
lärande inklusive bedömning för lärande.
Ämnen för
undervisning.
Läroplaner och
läroplansutveckling.
Barns och elevers
utveckling och lärande.
Hantering av
olika beteenden som förekommer i barn- och elevgrupper.
Specialpedagogiska
behov och andraspråksinlärning.
Ledarskap,
inklusive undervisningsledarskap, det vill säga så kallat curriculum
leadership.
Kollegialt
samarbete och om professionell utveckling.
(s163-166)
Ju bättre
ämneskunskap, desto mer förtroendefulla relationer till eleverna.
(s167)
Lärares
värderingar och förhållningssätt:
Om en lärare
använder dominanta strategier genom t.ex. rutiner i klassrummet, sträng röst
och rituellt språk vill eleverna utmana läraren.
Om en lärare inte
använder de dominanta strategierna utan t.ex. använder kamrattryck som
uppmuntrar sina elever får en mycket bättre kontakt md sina elever och får även
en bättre stämning i klassen.
Om en elev
använder sig av dominanta strategier så kan du känna igen det genom t.ex. att
eleven visar ointresse, inte lyssna,
bråka och inte lyda lärarens instruktioner.
Om en lärare tror
att eleverna kan klara vissa mål så kommer de att göra de och om läraren tror
att vissa inte kommer att klara målen så kommer de inte heller att göra det.
Lärares engagemang
påverkar deras undervisning. Även relationen till eleverna kan påverka deras
studieresultat. Det vet vi och det är fastställt i forskningen.
De olika
lärarna:
·
Nybörjarlärare:
Håller sig till undervisningen i huvudsak till förutbestämda strukturer och guider och uppvisar begränsad förmåga i förhållande till dessa.
Håller sig till undervisningen i huvudsak till förutbestämda strukturer och guider och uppvisar begränsad förmåga i förhållande till dessa.
·
Avancerade
nybörjare:
Börjar bygga praktiska fallkunskaper, både positiva och negativa, på basis av vilka beslut som kan fattas. Det utvecklar också vad som kallas villkorad och strategiska förståelser som kompenserar för och rör sig i riktning bort från nybörjar steget när det gäller hur man kan eller bör handla i undervisningen.
Börjar bygga praktiska fallkunskaper, både positiva och negativa, på basis av vilka beslut som kan fattas. Det utvecklar också vad som kallas villkorad och strategiska förståelser som kompenserar för och rör sig i riktning bort från nybörjar steget när det gäller hur man kan eller bör handla i undervisningen.
·
Kompetenta
lärare:
Har mer kontroll över händelser än
nybörjare, men ännu inte snabba, flytande och flexibla.
De gör medvetna val om vad de ska
göra och har förmåga att särskilja vad som är viktigt
eller mindre viktigt. Kompetenta
lärare vet vad som skall uppnås och vad man som lärare på
säker grund kan bortse från i
undervisningen samt när man ska arbeta vidare med en idé och
när man ska lämna den.
·
Framträdande
lärare:
Har genom sin ackumulerande
fallkunskaper och sina erfarenheter av framgångsrika val
uppnått en nivå av intuitiv
förmåga. Genom sina rika källor av beprövad erfarenhet kan
framträdande lärare se
helhetsorienterat på de situationer som de möter. De upptäcker
likheter mellan händelser som
nybörjaren misslyckas med att upptäcka.
Framträdande lärare kan också förutsäga
hur elever kommer att agera och reagera, även i
nya situationer.
·
Expertlärare:
Verkar handla utan begränsningar,
flytande och instinktivt, till synes utan rationell planering.
Han eller hon bygger sitt handlande på djupa
reserver av tyst kunskap snarare än explicita
regler och maximer, När problemen
ska tacklas ställer de dock om till en mer deliberativ och
analytisk problemlösningskompetens.
Om nybörjaren är öppen, den avancerade nybörjaren
insiktsfull, den kompetente
rationell och den framträdande läraren intuitiv, kan vi
karaktärisera expertläraren som
medvetet intuitiv.
Alexander (2010)
(s181-182)
Alexander (2010)
(s181-182)
Ledarskap i
klassrummet:
En viktig aspekt
av lärarkompetens som lyfts fram i denna studie är kvaliteter i lärares ledning
av klassrumsarbete. Forskning som uppmärksammar sådant ledarskap visar läraren,
för att stödja bättre elevprestationer, behöver betona följande:
1)
Noggrann
planering.
2)
Tydliga
undervisningsmål.
3)
Elevstödjande
ledning.
4)
Aktivering
och motivering av elever.
5)
Organisation
av aktiviteter och lärande.
6)
Synliga
ledarskap.
(s.184-185)
(s.184-185)
Visible
learning – elevperspektivet:
De drygt 20 undervisningsstrategierna som har de starkaste effekterna på elevers studieprestationer kan, enligt Hattie (2009), delas in i två kategorier med några underkategorier vardera. Den första av de två huvudkategorierna har ett tydligt elevperspektiv och består av fem typer av undervisningsstrategier som är i stor betydelse i lärarens arbete:
De drygt 20 undervisningsstrategierna som har de starkaste effekterna på elevers studieprestationer kan, enligt Hattie (2009), delas in i två kategorier med några underkategorier vardera. Den första av de två huvudkategorierna har ett tydligt elevperspektiv och består av fem typer av undervisningsstrategier som är i stor betydelse i lärarens arbete:
1)
Den
första betonar intentioner för lärande.
2)
Den
andra betonar framgångskriterier.
3)
Den
tredje betonar återkoppling.
4)
Den
fjärde betonar elevernas perspektiv i lärande.
5)
Och
den femte betonar elevers metakognitiva och självreglerande lärande.
(s192-193)
(s192-193)
Allt detta gör
dig till en bra lärare. Just hur du förhåller dig till ditt ämne och dina
elever. Hur du beter dig och vilken attityd du har till ditt ämne och dina
elever.
Ju mer erfarenhet
du får desto bättre lärare kommer du att bli.
Leif Strandberg – Vygotskij i praktiken. Bland plugghästar och fusklappar.
Begreppen nedan används flitigt i boken, vilket gör
att vi behöver veta vad de innebär först.
Socio-kulturell-historisk
praxis
Socio-kulturell = hur människors utveckling är förankrad i interaktionen med andra människor och i sin kultur. Alltså hur vår utveckling är sammanbunden med vårt samspel och umgänge med andra människor och i den kultur vi växer upp i.
Socio-kulturell = hur människors utveckling är förankrad i interaktionen med andra människor och i sin kultur. Alltså hur vår utveckling är sammanbunden med vårt samspel och umgänge med andra människor och i den kultur vi växer upp i.
Kultur-historisk = Givet – Förändring. Kulturen är
given men genom historia förändrar vi kulturen, vilket också kan innebära att vi
använder verktyg från vår kultur, men när vi behöver lösningar på våra problem
skapar vi nya verktyg. Dessa nya verktyg gör så att de verktyg som vi redan
hade blir gamla och vi har då skapat historia. Historian förändrar alltså
kulturen eftersom historia skedde DÅ, och det som är NU är kultur. (s.98).
Praxis = De mänskliga handlingar som reagerar på och
kreativt förändrar omvärlden (s.202)
Socio-kulturell-historisk praxis (från ordlistan):
”Det begrepp som författaren använder för att visa hur människans utveckling är sprungen ur sociala interaktioner, kulturella kontexter och den egna kreativiteten (historiegörande).” (s.202)
”Det begrepp som författaren använder för att visa hur människans utveckling är sprungen ur sociala interaktioner, kulturella kontexter och den egna kreativiteten (historiegörande).” (s.202)
Det
socio-kulturella-historiska perspektivet är ett tillvägagångssätt
som gör att vi kan använda metoder för att kunna lära oss något. Vi lär oss en
metod som får oss att känna igen bokstäver som i sig är en metod för att senare
kunna läsa och skriva. Vi lär oss ramsor (en metod) för att komma ihåg vad de
olika strängarna på en gitarr heter och i vilken ordning de sitter (det vi ska
lära oss).
Vygotskij menar att man ska hjälpa barn att utveckla
tänkandets metoder istället för att lära dem ren fakta. Så om vi vill utveckla
tänkandets metoder behöver vi vara aktiva i våra yttre processer för att kunna
vara aktiva i våra inre processer. Vi behöver interaktioner och samspel med
andra människor för att utveckla vårt eget tänkande (s.74-75).
Rum
Strandberg och Vygotskij talar om olika lärande i rum, som är lärandets situerade natur. När vi befinner oss i olika lärsituationer befinner vi oss också i olika rum för lärande. Människans förhållande till sin miljö förändras i relation till dess aktivitet i miljön vilket gör att rummet har stor betydelse för människans lärande (s. 19-20).
Strandberg och Vygotskij talar om olika lärande i rum, som är lärandets situerade natur. När vi befinner oss i olika lärsituationer befinner vi oss också i olika rum för lärande. Människans förhållande till sin miljö förändras i relation till dess aktivitet i miljön vilket gör att rummet har stor betydelse för människans lärande (s. 19-20).
Vygotskij har några olika aspekter på lärande som
alla hör ihop. Han har blivit förmedlad genom Strandberg att lärandet är
beroende av och främjas genom interaktioner, aktiviteter, verktyg och
kreativitet (s. 23-35).
Interaktioner
= samtal, dialoger, konversationer, resonemang, diskussioner, m.m.
= samtal, dialoger, konversationer, resonemang, diskussioner, m.m.
Social kompetens = grund i människans utveckling
Social kompetens = alla former av mänskligt samspel
(s.47)
Social kompetens = alla former av mänskligt samspel
(s.47)
Våra språkkunskaper har två olika funktioner. Vi har
en kommunikativ och social funktion (yttre aktiviteter), samt en individuell
och intellektuell funktion (inre aktiviteter). De här två funktionerna bör inte
separeras då de har ett samband mellan sig. De yttre aktiviteterna, då vi t.ex.
pratar med någon, bygger underlag för de inre aktiviteterna. – alltså
tankar/eget tänkande. Därför är det
viktigt att man som vuxen har större kompetens än barnet när det kommer till
språkutveckling, barnets eget tänkande aktiveras och stimuleras då det för ett
samtal med någon med bättre språkkunskaper (s.51-58). Alltså, när man är i
interaktion/i en pågående yttre aktivitet med andra, bildas underlag för de
inre aktiviteterna – tankarna, hos en själv, och i och med detta utvecklas vårt
lärande (s.65)
Lärande
är aktivitet (s.169).
Lärande
är en interaktiv process där barn och vuxna genomför ett samarbete. Den vuxne
banar väg för att barnets vardagliga kunskaper ska integreras och utvecklas med
vetenskapliga begrepp/kunskaper. Därför är det viktigt att det finns en
asymmetri mellan den lärande och den som lär.
Kunskaper överförs inte från människa till människa,
kunskaper växer då människor genomför samarbete med varandra (s. 152-153).
När man lär ut något till någon annan startar ens
tankeverksamhet – det inre pratet/reflektionerna. När man lärt ut och när man
reflekterat så har lärandeprocessen varit som mest givande. Man har själv lärt
sig något av att lära ut det man trodde att man kunde (s.173).
Interaktionella metoder ger oss god känsla av att
känna att man har kompetens, speciellt då andra erkänner en som kompetent. Vi
får en trygghet av att göra saker tillsammans. Inspiration kan skapas vid utbyte
av idéer och tankar (s.65)
Studietekniker
Läshuvudet (idealism):
”Saker i huvudet”
Fusk = Viska, hjälpa andra, ta hjälp av andra
Förhör endast på det som står i boken
Stillasittande
Fusk = Viska, hjälpa andra, ta hjälp av andra
Förhör endast på det som står i boken
Stillasittande
Plugghästen (Socio-kulturellt-historiskt perspektiv):
Hjälpa varandra!
”Det du inte har i det egna huvudet kan du låna från en kamrat” (s.59)
Fusk = ok
Aktivitet och interaktioner
”Det jag kan delar jag med mig av, och det jag inte kan ber jag om hjälp med.” (s.62)
”Det du inte har i det egna huvudet kan du låna från en kamrat” (s.59)
Fusk = ok
Aktivitet och interaktioner
”Det jag kan delar jag med mig av, och det jag inte kan ber jag om hjälp med.” (s.62)
”[…] det du inte har i huvudet kan du
ha i artefakterna, det du inte har i benen kan du ha i rullstolen, det DU inte
kan kanske din kompis kan.” (s.175).
Verktyg
Ibland behöver vi även använda oss av verktyg, eller
artefakter, för att lära oss saker.
Människan:
- · använder sig av verktyg och tecken hela tiden
- · utvecklar ständigt nya verktyg
- · överlämnar verktygen till nästa generation
- · vissa av dessa verktyg omvandlas till tecken
Verktygen hjälper oss att förstå vår historia och
den hjälper oss i vår vardag (s.80-84). Vi har skapat artefakter för våra
behov. Läsfärdighet är endast möjlig i kulturer där det finns artefakter för
läsaktivitet (s.143).
Studieteknikerna: Alla verktyg får inte användas i
alla situationer, eftersom de räknas som fusk, ”fusklappar” i vissa ideologier.
Dessa verktyg är hjälpmedel som används vid tänkande, vilket alltså räknas som
fusk. Miniräknare, pennor, papper, lexikon, minneslappar, bilder osv, är olika
exempel på ”fusklappar”.
IKT = Informations- och kommunikationsteknologi.
Datorer – är också fusk. Problemet med att se alla dessa verktyg som
”fusklappar” är att man går miste om problemlösningar och förstärkningar av
människans lärande – se rutan ovan med ”plugghästen” (s.86-97).
I Vygotskijs kultur-historiska psykologi är det
centralt att man ska utveckla färdigheten att kunna använda verktyg (s.170).
Kreativitet
”Kreativitet finns överallt där en människa
fantiserar, kombinerar, förändrar och skapar nytt” (s.101).
”Kreativ utveckling är en process som äger rum i ett
deltagande sammanhang, inte i ett enskilt huvud” (s.105).
När man deltar i sociala samspel pågår en kreativ
utvecklingsprocess. Kreativitet hör ihop med sociala samspel.
”I PRAKTIKEN
* På Komtek sa ofta handledarna att barnen skulle göra på ’sitt sätt’.
Vad säger du till dina elever för att locka dem till kreativitet?” (s. 106).
När vi ska göra något kreativt behöver vi heller
inte vara blyga till att använda oss av verktyg.
– Verktyg kan hjälpa oss skapa kreativa processer (s.107-108).
– Verktyg kan hjälpa oss skapa kreativa processer (s.107-108).
Aktiviteter
Yttre: handlingar, samtal
Inre: kulturella tecken, ord -> tankar
Inre: kulturella tecken, ord -> tankar
När man t.ex. samtalar med någon bildas ord som i
sin tur bildar inre ord – tankar. Att socialisera med andra skapar alltså inre
tankeverksamhet. Relationen mellan tankar och ord är därför väldigt speciell –
tankarna kompletteras av orden som används vid samtal (s. 115-117).
Strandbergs förslag på dokumentering av elevers
utveckling och lärande (utvecklingszoner):
Portfoliearbete – dokumentation av elevers arbeten
som eleverna själva sedan kan gå tillbaka till och titta på. När detta sker kan
eleverna få syn på sina förmågor och på så sätt utveckla ett språk för sitt
lärande.
- · Bilder, fotografier, rörliga bilder
- · Elevprodukter och alster
- · Digital portfolio
- · Redovisningar
- · Upprepningspedagogik
- Dagbok/loggbok
(s. 124-133).
Grundläggande
punkter för människans utveckling
·
Färdigheten att använda kulturella verktyg
·
Färdigheten att använda interaktioner
·
Färdigheten att transformera yttre
aktiviteter till inre aktiviteter
Färdigheten att kreativt
omgestalta olika företeelser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar