tisdag 19 februari 2013

Lärandeteoriers kopplingar till praktiken


Lärandeteoriers kopplingar till praktiken

Vi valde att tänka tillbaka på olika situationer i skolan som vi själva erfarit eller observerat. Därefter har vi försökt analysera dessa enligt lärandeteorierna; behaviorismen, kognitivismen, sociokulturell teori och fenomenologi. Här kommer tre exempel:

Exempel 1:
Vid en musikteorilektion skulle läraren förklara 11-ackord. Förklaringen var en genväg för att kunna ta ackordet och inte hur det fungerar. Läraren gav varken exempel, förklarade det teoretiskt eller visade det i praktiken. Det skulle bara vara så. 
Vi tycker att det här är ett typiskt exempel på behaviorismen. Det här vara bara fakta som skulle präntas in. Vi vill understryka att behaviorismen inte är dåligt, utan det här är ett exempel på dålig undervisning. Med nästa exempel vill vi visa på att den här lärandeteorin kan tillämpas på ett bra sätt.

Exempel 2:
En lärare undervisar sina sångelever i årskurs 1 på gymnasiet i sångteknik. För att ta till sig den här tekniken måste man göra på ett bestämt sätt. Därför säger läraren hur eleven ska göra utan att förklara varför, för att det skulle bara stjälpa att förklara allt på en gång. Eleven får lära sig små delar som sedan blir en helhet. Detta är nödvändigt för att sedan kunna använda tekniken som ett verktyg för att uttrycka sig. Det behöver inte vara negativt att till en början agera behavioristiskt, så länge man låter elevens utveckla eget tänkande, analys och förståelse.

Exempel 3:
På en gymnasieskola läser årskurs 3 ämnet sceniskt musikprojekt. Deras uppgift är att sätta ihop egna musikaliska projekt. Ämnet är väldigt elevstyrt, lärarna ska fungera som bollplank och vara som en tillgång. Eleverna valde ensembler och låtar själva. I slutet av kursen skulle de redovisa detta arbete på en gemensam föreställning på en allmän scen.
Vi tycker att detta sätt att jobba är präglat av sociokulturell lärandeteori och även fenomenologi. Detta ger utrymme för elevens kreativitet och innovation. De får möjlighet att utveckla en idé till färdig produktion. Skolan förser dem med resurser i form av verktyg och mentorskap. Det sociala samspelet står i fokus samtidigt som individuella utvecklingen främjas. Det vi menar med fenomenologi är att eleven använder hela kroppen, både tänkande och fysiskt, alla sinnen är med.


Grupp 2, Piteå
Malin, Emilie, Kroffe, Felix och Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar