tisdag 19 februari 2013

Grupp 3 lärandemiljö 2

Vi ser en kvinna som sitter och läser i entren till Piteå musikhögskola

Vilken typ av lärande kan du notera? Beskriv i lärandeteoretiska termer!
Hon sitter själv och läser i papper och förbereder sig för en lektion hon ska gå på.
Lärandet är medierat av några papper hon har med sig.
Interaktioner är möjliga eftersom det går förbi människor hela tiden. Men egentligen stör det mest. (Vi stör henne också.) Lärandet är illa situerat eftersom hon sitter i en korridor istället för en flöjtsal. (men hon ska snart gå in i musiksalen). Det finns en viss förväntan om utveckling i rummet eftersom det finns soffor och tidningar och en kaffemaskin. Det är en bra plats att sitta och vänta på inför lektionen. Om man sitter där kan man återhämta sig för att lära sig bättre sen.

Begränsar eller möjliggör miljön lärandet?
Det möjliggör eftersom det finns bra sittplatser att sitta och läsa, det går bra att vara social och prata med varandra, och det finns bord och en kaffemaskin. Det är begränsande eftersom det drar kallt och man börjar fort frysa om man sitter där, och det är väldigt störande att det passerar människor hela tiden.

På vilket sätt skulle miljön kunna förbättras för att stimulera lärandet?
Bättre ljudisolering och bättre isolering överhuvudtaget. Kanske en matta? Belysningen skulle kunna vara både trevligare och bättre och kaffemaskinen kunde gärna fungera. Inspirerande tavlor på väggarna som visar att det dans och musikhögskola kunde ge mer utvecklingshopp i lokalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar