Sociokulturellt
perspektiv:
"Skolans mål är att varje elev
•
kan samspela i möten med andra människor utifrån
respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, språk, religion och
historia," (Lgy11 s.11).
Citatet pekar på en interaktion med andra människor. Stycket
kräver att eleven har utvecklat en social kompetens för att kunna genomföra ett
samspel.
Behaviorism:
“Träningsprocessens olika delar, dvs. memorering av
rörelser, kontinuerlig träning och arbete med placering...” Dansteknik 1,
central innehåll.
För att eleverna ska lära sig sin placering eller för
att de ska memorera så behöver vi som lärare bland annat drilla dem till
kunskapen. Om vi ständigt påminner dem om hur de ska använda kroppen kommer den
kunskapen att sätta sig i både kroppen och i huvudet.
Kognitivism:
“ökar sin förmåga att analysera olika valmöjligheter
och bedöma vilka konsekvenser dessa kan ha,” (Lgy 11 s.13).
Eleverna utvecklar sin förmåga att tänka själva och
detta kan i sin tur leda till självständighet.
Fenomenologi:
“tillsammans med eleverna planera och utvärdera
undervisningen.” (Lgy 11, s.13).
Läraren har en öppen undran över sina elevers tankar
och funderingar. Läraren har ett följsamt förhållningssätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar