måndag 18 februari 2013

Lgy 11 och Lärandeteorierna, grupp 4 (Piteå)


Sociokulturellt perspektiv:

"Skolans mål är att varje elev
    kan samspela i möten med andra människor utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia," (Lgy11 s.11).

Citatet pekar på en interaktion med andra människor. Stycket kräver att eleven har utvecklat en social kompetens för att kunna genomföra ett samspel.

Behaviorism:

“Träningsprocessens olika delar, dvs. memorering av rörelser, kontinuerlig träning och arbete med placering...” Dansteknik 1, central innehåll.

För att eleverna ska lära sig sin placering eller för att de ska memorera så behöver vi som lärare bland annat drilla dem till kunskapen. Om vi ständigt påminner dem om hur de ska använda kroppen kommer den kunskapen att sätta sig i både kroppen och i huvudet.

Kognitivism:

“ökar sin förmåga att analysera olika valmöjligheter och bedöma vilka konsekvenser dessa kan ha,” (Lgy 11 s.13).

Eleverna utvecklar sin förmåga att tänka själva och detta kan i sin tur leda till självständighet.

Fenomenologi:

“tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen.” (Lgy 11, s.13).

Läraren har en öppen undran över sina elevers tankar och funderingar. Läraren har ett följsamt förhållningssätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar