tisdag 19 februari 2013

Grupp 4 (Piteå) - Olika lärandemiljöer

Danssalen
 
Improviserat kroppsligt lärande i ett interaktionellt sammanhang. Det vi ser är barn som med hjälp av verktyg återskapar något som läraren tidigare instruerat.

Vi anser att lärandemiljön främjar det aktuella lärandet då antalet barn är relativt lågt i förhållande till rummets yta. Rummet är fritt från störande objekt så som exempelvis möbler vilket gör att barnen kan röra sig obehindrat över golvet, vilket i sin tur kan leda till ökad kreativ förmåga. De artefakter vi ser barnen använda på bilden är färgglada sjalar som i just detta fall ska symbolisera löv. Sjalar används mycket inom barndans för att främja och uppmana till kreativt skapande. För att ytterligare främja kreativitet och lärande skulle rummet kunna förändras på följande sätt:
  •  Avlägsna speglar och balettstänger
  • Ändra stämningen i rummet t.ex. genom att sätta in en ljuspelare med möjlighet att byta ljusfilter (färg)
  • Måla väggarna i konkreta eller abstrakta mönster
Den idealiska danssalen är ett tomt icke dömande rum där barnen i det här fallet får utrymme att interagera med varandra och med läraren. Det ger också utrymme för skapande och kreativitet i det egna rummet.

Kårhuset
Som Vygotskij säger i sin psykosociala teori så utvecklar vi vårat tänkande och lärande genom social interaktion. Detta är en yttre aktivitet som pågår naturligt i läranderummet på bilden. Denna miljö är anpassad främst för lärande som är kopplat till samtal och dialog. Här lämpar det sig inte att använda sig av de kognitivistiska eller behavioristiska teorierna då miljön är för bullrig för eget repetitivt arbete. Att ersätta soffgrupperna med fyrkantiga eller runda bord är något som skulle öka koncentrationen och delaktighet i en diskussion. Även att ha tillgång till portabla skiljeväggar för att vid behov kunna avskärma sin diskussion skulle kunna vara önskvärt. Atmosfären i lärandemiljön uppmanar till samtal och dialog då rummet är öppet, högt i tak och har många naturliga ljuskällor. Vi upplever miljön och samspelet mellan människor som vänligt och öppensinnat.

Black box
Vi upplever den här lärandemiljön som behavioristisk då vi ofta lär oss om normer och regler för hur man beter sig på en scen. Denna kunskap är inget vi får via samtal och dialog utan överförs muntligt från en ”mästare” till ”lärlingar”. Det finns dock vissa aspekter av sceniskt lärande som vi förvärvar genom samarbete med andra. Kunskapen i det här fallet behandlar hur vi beter oss på scen, hur vi förhåller oss till scenutrymme samt hur vi projicerar uttryck och känsla med fokus mot den förväntande publiken. I just det här fallet är publiken situerad framför scenen i en trappformation. Detta kan förändras genom att sätta publiken runt det sceniska utrymmet, det kommer då förändra scenframträdarnas förhållningssätt. På bilden ser vi även två möjligheter till scener, en upphöjd och en på golvet. Det ger även det möjligheter att förändra det sceniska förhållningssättet. Då black box är byggd och skapad för det sceniska arbetet så behövs det egentligen inte några större förändringar för att främja lärandet i miljön. Något som kan förändras dock är golvet då det inte är anpassat för dans. ågot soatt främja lärandet i mild för de sceniska arbetet så behövs inte några större förändringar för att främja lärandet i miNågot som fgfggg

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar