Danssalen
Improviserat kroppsligt lärande i ett interaktionellt sammanhang. Det vi ser är barn som med hjälp av verktyg återskapar något som läraren tidigare instruerat.
Vi anser att lärandemiljön främjar det aktuella lärandet då
antalet barn är relativt lågt i förhållande till rummets yta. Rummet är fritt
från störande objekt så som exempelvis möbler vilket gör att barnen kan röra
sig obehindrat över golvet, vilket i sin tur kan leda till ökad kreativ
förmåga. De artefakter vi ser barnen använda på bilden är färgglada sjalar som
i just detta fall ska symbolisera löv. Sjalar används mycket inom barndans för
att främja och uppmana till kreativt skapande. För att ytterligare främja
kreativitet och lärande skulle rummet kunna förändras på följande sätt:
- Avlägsna speglar och balettstänger
- Ändra stämningen i rummet t.ex. genom att sätta in en ljuspelare med möjlighet att byta ljusfilter (färg)
- Måla väggarna i konkreta eller abstrakta mönster
Den idealiska danssalen är ett tomt icke dömande rum där barnen
i det här fallet får utrymme att interagera med varandra och med läraren. Det
ger också utrymme för skapande och kreativitet i det egna rummet.
Black box
Vi upplever den här lärandemiljön som behavioristisk då vi ofta
lär oss om normer och regler för hur man beter sig på en scen. Denna kunskap är
inget vi får via samtal och dialog utan överförs muntligt från en ”mästare”
till ”lärlingar”. Det finns dock vissa aspekter av sceniskt lärande som vi
förvärvar genom samarbete med andra. Kunskapen i det här fallet behandlar hur
vi beter oss på scen, hur vi förhåller oss till scenutrymme samt hur vi
projicerar uttryck och känsla med fokus mot den förväntande publiken. I just
det här fallet är publiken situerad framför scenen i en trappformation. Detta
kan förändras genom att sätta publiken runt det sceniska utrymmet, det kommer
då förändra scenframträdarnas förhållningssätt. På bilden ser vi även två
möjligheter till scener, en upphöjd och en på golvet. Det ger även det
möjligheter att förändra det sceniska förhållningssättet. Då black box är byggd
och skapad för det sceniska arbetet så behövs det egentligen inte några större
förändringar för att främja lärandet i miljön. Något som kan förändras dock är
golvet då det inte är anpassat för dans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar