Uppgiften:
Identifiera, beskriva och kritiskt reflektera kring sociokulturella villkor som
kan påverka elevens lärande. Villkoren som vi har fokuserat på är religion,
ursprung, familjestruktur och klasstillhörighet.
Arbetsgång:
Vi
har delat upp de sociokulturella
villkoren mellan oss för att sedan arbeta var för sig med att hitta relevant material
i kurslitteraturen. Slutligen har var och en sammanfattat efter eget tycke det
man anset vara relevant för uppgiften.
Det
vi lärt oss: Vi har lärt oss mer om vilka
sociokulturella villkor som kan påverka elevers lärande. I övrigt så har vi
reflekterat kring vår studieteknik då vi har kommit fram till att det är mycket
lättare att ta till sig kurslitteraturens innehåll då man har ett tydligt och
uttalat syfte med sin läsning, vilket man fick genom denna uppgift.
Hinder
i arbetet: Ursprungsplanen var att bearbeta och sammanfatta
litteraturen individuellt för att sedan i grupp dela med oss av våra tankar,
åsikter och tolkningar kring det lästa och bearbetade materialet. Det har dock
varit svårt att få till ett möte där alla har kunnat närvara. Detta har
resulterat i att den avslutande diskussionen inte har ägt rum.
Ursprung
I ett klassrum finner man allt oftare att eleverna har olika
ursprung. Vissa kommer från en ort lite längre bort och andra kommer från ett
land på andra sidan jordklotet. Hur kan elevens ursprung påverka dess lärande i
skolan? Det samhälle eleven kommer ifrån skiljer sig sällan från studieorten på
enbart ett geografiskt plan. Platsen kan innefatta en annan kultur, religion,
familjestruktur, klasstillhörighet, uppfostran, styre och andra
förutsättningar.
Familjestruktur
Idag bedrivs forskning kring barn och elevers
sociokulturella villkor. I boken Den
lärande människan skriver Johansson om Judith Butler som främst riktat in
sig på genusvetenskap och normkritik. Butler menar bland annat att kön och
sexualitet är socialt konstruerat, både homo- och heterosexualitet. Vidare
påpekar Butler att om det är socialt konstruerat så är den även möjlig att
dekonstruera, överskrida och förändra.
Normen i Sverige är den så kallade kärnfamiljen med
en typiskt maskulin pappa och en feminin mamma. I boken Den lärande människan talar man om begreppet heteronormativitet som
helt enkelt belyser att heterosexualiteten anses som den dominerande livsstilen,
där par- och familjebildning med en man och kvinna betecknas som kärnfamiljen.
Men för att återgå till Butlers forskning så kan man dra slutsatsen; om
manlighet och kvinnlighet är socialt konstruerade, då är även begreppet
kärnfamilj det också och går att dekonstruera, överskrida och förändra. Butler
visar på detta sätt att alla familjekonstruktioner i grund och botten har samma
utgångspunkt och att det är människorna själv som utformar ett begrepp för en
viss konstellation av människor. Slutsatsen som man kan dra från Butlers
forskning är att familjestrukturer kan se olika ut. Lärarens kunskap om att
alla dessa strukturer är socialt konstruerade kan bidra till att elevernas
livsvärldar inte försummas i skolan till fördel för den rådande samhällsnormen,
”Om undervisningen inte samspelar med elevernas informella lärande utanför
skolan riskerar det att leda till begreppskollisioner som påverkar elevers
studieresultat”.
Johansson skriver i Den lärande människan om Stephen Ball som menar att klassificering
och positionering efter ens familjestruktur nödvändigtvis inte behöver innebära
något negativt. Det finns de som accepterar sin ”plats”, men det finns även de
som med hjälp av sin givna ”plats” utvecklar strategier för att positionera sig
på nytt. Jag vet alltså var jag står och har något att utgå ifrån när jag ska
ta mig vidare. Enligt mig så kräver detta såklart en lärare som har ett
normkritiskt förhållningssätt till sina elevers sociokulturella villkor.
Klasstillhörighet
En person som har haft stort inflytande på hur vi
ser på språk, klass och lärande är Basil Bernstein (1924-2000), presenterad i
boken Den lärande människan av
Johansson (2012). Bernstein står för en socialistisk teori om lärande i vilken
klass och klasskultur intar en central roll. Han intresserar sig för hur olika
former av språksystem samt användningen av språket kopplas till ens
klasstillhörighet och för de förutsättningar detta kan ha för kommunikation och
lärande. Språket bidrar till att skapa olika subjektspositioner, där hur, när
och vad som sägs blir viktigt i det sociala samspelet.
Bernstein menar att det i specifika sociala och
klassmässiga miljöer samt i sociala sammanhang förekommer specifika koder för
hur man uttrycker sig. Exempel som han ger på detta är att man inom
arbetarklasskulturen använder sig av ett mer korthugget språk som är med rakt
på sak, konkret och lokalt medan medelklasskulturens språk är mer akademiskt,
abstrakt och universellt.
Bernstein bidrog även till att begreppet Den dolda läroplanen introducerades i en
svensk utbildningsdiskussion i slutet av 1970-talet där begreppet står för de
outtalade krav som elever och lärare ställs inför i en klassrumssituation.
Dessa dolda koder leder till att skolan bidrar till reproducerandet av ett
klassamhälle och sociala orättvisor. Eleverna lär sig nämligen var de hör hemma
i det hierarkiska samhällssystemet då deras olika sätt att uppfatta och reagera
på en skolsituation präglas av deras sociala bakgrund. Detta kan leda till att
elevens skolgång antingen kan bli framgångsrik och därmed resultera till goda
framtidsmöjligheter, eller så kan eleven lära sig att de är värdelösa och födda
till att misslyckas.
Den kritik som kan ges till Bernsteins forskning och
teorier om klass, koder och lärande är bland annat att den inte kan appliceras
på dagens samhälle i lika stor utsträckning då vi inte har lika tydliga
distinktion mellan arbetarklass- och medelklasskultur, menar Johannsson (2012).
Vidare menar han att relationen mellan klass, kultur och koder har blivit mer
komplex idag samt att det kan vara problematiskt att värdera språkbruket som
något offentligt och formellt.
Religion
Elever som kommer från andra länder i världen och
har en annan religion än Kristendomen kan finna sig i en väldigt jobbig
situation. Lärare i den svenska skolan har för det mesta störst koll på just
Kristendomen när det är religionen som de har vuxit upp med och få lärare tar
sig tiden till att lära sig om andra religioner och få en annan syn.
Under 2012 gjorde Skolinspektionen en
kvalitetsgranskning på 28 kommunala och 19 fristående skolor runt om i Sverige
och undersökte då hur religionskunskapsundervisningen gick till, hur elever och
lärare uppfattade den. Lärarna ansågs sig göra ett bra jobb med tanke på
tidspressen som gör att alla moment inte alltid hinns med. Inspektionen
förundrades då över att lärarna inte kombinerar olika moment i ett och samma
moment för att hinna med mycket på samma gång. Eleverna ansåg att lärarna stod
och predikade om kunskap de kan sedan högstadiet, bara det att lärarna
förutsätter att eleverna inte kan någonting om det som läraren undervisar om. Det
här gör att eleverna tappar intresse för religionsundervisningen och deras
nästa källa till kunskap blir ofta media.
Vad eleverna själva ansåg sig vilka ha undervisning
om på vilket sätt världsreligionerna uttrycker sig i vår samtid, reflektera,
analysera och diskutera religionerna och kunna göra reflektioner över sina egna
liv. Att lärarna undervisar i hur religionernas generella kännetecken och
uttryck och historia ser ut har mindre vikt hos eleverna.
Som nämnts tidigare kan media bli en annan källa som
eleverna tar sig till för att "lära" sig om andra religioner och
media är inte den mesta säkra källan att gå till. I en artikel från SvD står
det t.ex. om avrättningen på Saddam Hussein och hur nyhetskanaler har förskönat
den här händelsen och tidningar visade mindre brutala bilder, medans en
amatörfilmare har lagt upp en mer "verklig" film på Internet som
visar mer hur det egentligen gick till. Bl. a. har de svenska nyhetskanalerna
tagit bort ljudfilen från klippen medans i amatörfilmen hörs det rop av t.ex. "Helvetet
väntar dig".
Att isolera elever från samtida problem som har både
politiska och religiösa aspekter kan vara väldigt farligt. Skulle vi låta
eleverna tro på allt som står i tidningen, på Internet etc. skulle väldigt
många medborgare i världen vara fruktansvärt hatiska mot Islam p.g.a. att media
ger samhället en väldigt sned bild av hur det egentligen är. Elever i skolan
som inte har en muslimsk bakgrund kan lätt, via medias bild, bli väldigt
fientlig mot en annan elev som har muslimsk bakgrund. Det här kan skapa stora
problem för muslimska elever om de är en minoritet i en klass eller skola.
Mobbning, utstötthet, skolning etc. En elev som inte känner sig trygg i skolan
går inte till skolan och det är ett enormt hinder för att den/de här
eleven/eleverna ska kunna utvecklas, lära sig och känna sig hemma i Sverige och
inte själv bli fientlig mot det svenska folket. Att låta elever diskutera,
analysera och ställa frågor kring det okända är viktigt. Kunskap börjar i
skolan och synen på samhället, livet, människor, det är grunden till att
världen ska kunna bli en bättre plats.
Ni för mycket intressanta diskussioner tycker jag...Rakt igenom.
SvaraRaderaNär det gäller "ursprung":
Det finns en paradox med att undervisa i mångkulturella klasser. De flesta lärare skulle nog hålla med om att det är svårare att undervisa i mångkulturella klasser. Men givet att tex irakiska barn förväntar sig en mer auktoritär lärare och mindre medbestämmande...då blir det ju faktiskt lättare att undervisa (när man inte behöver ta hänsyn till hur man undervisar, utan kan bestämma detta helt själv)...En annan sak när det gäller detta ämne: Jag har nyligen läst ett arbete som handlar om innehåll i matematikläroböcker i Iran. Tydligen skall de persiska matteböckerna sakna facit. Istället använder läraren lite annorlunda metod. En sak som de gör är att de låter eleverna diskutera lösningarna med varandra. En annan sak som de kan göra är att låta en utvald elev gå igenom lösningen på tavlan (för hela klassen) och sedan kommenterar läraren lösningen. En tredje metod är att eleverna kommer överens om en uppgift som de vill att läraren går igenom på tavlan... man kan fråga sig hur detta kan fungera, men det gör det tydligen...Lite annorlunda jämfört med västvärlden kan tyckas. Samtidigt kanske man kan säga att detta är en form av medbestämmande?..
En kort kommentar om er diskussion om klasstillhörighet:
Tycker att det är viktigt att poängtera det att det är lite vanskligt att säga att om man kommer från en låginkomstfamilj eller "arbetarfamilj" så måste det vara så att man själv har lägre krav på sina studier. Jag tror att Sverige är speciellt i jämförelse med tex U.S.A i det att i vårt land så finns det idag möjlighet för även låginkomsttagarbarn att lyckas i skolan och livet. Skall dock påpekas att detta, till viss del, också faktiskt kan gälla U.S.A med deras stipendier för framgångsrika studenter (även om det inte är alla framgångsrika studenter som har möjlighet att få ett sådant). Även så kallade "Teacher assistant" och "Research assistant" är positivt tycker jag.
När det gäller religion:
Ni tar upp lärares bristande kunskap om andra religioner. Detta är som sagt viktigt att korrigera för...gäller ju inte bara ämnet religion utan också tex ämnet historia. Lärare måste få mer kunskap om andra kulturer helt enkelt. Tror dock att vi går i rätt riktning när det gäller det...i alla fall är vi medvetna om problemet. Jag tycker egentligen också när det gäller ett ämne som religion att man borde kunna komma på alternativ till läroböckerna. Vad står egentligen i läroböckerna? Står det för lite och för ytligt? Läroböcker på gymnasiet brukar ju vara väldigt summariska vilket innebär att man kan gå miste om viktiga perspektiv och nyanser, kan jag tänka mig...Frågan blir då vad alternativet till läroböcker skulle vara. Jag har ingen bra idé om det just nu, men kanske man skulle kunna låta elever från andra kulturer berätta om sin egen historia för hela klassen och sedan föra en lärarledd diskussion i helklass eller i mindre grupper?
Avslutningsvis om "familjestruktur":
Även om jag nu avviker litegrann från ämnet och det kanske inte alls är detta ni ville lyfta fram med eran diskussion, så kan vi ju i alla fall konstatera att män och pojkar måste bli mycket mer "feminina". De måste kunna laga mat, diska, städa och tvätta osv...Detta måste vi kunna idag annars kan det bli problem...och jag tycker att det bara är bra att vi måste kunna sådant för man kan väl säga att det skulle kunna bidra till ett mer jämställt samhälle.
Tycker ni för en jätteintressant diskussion som går att spinna vidare på hur mycket som helst...