tisdag 19 februari 2013

Sven J, Stephane, F, Joakim L, Jonas E

Behaviourism i LGY 11
Sid 6:
" Utbildningen  ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor, som aktivt deltar i och utvecklar yrkes - och samhällslivet. Det ska bidra till elevernas allsidiga utveckling."

Behaviouristisk tolkning: Utbildning lönar sig. Större chans på arbetsmarknaden och rikare socialt liv. Piska morot. Sköt studierna så blir det bra i framtiden.

Sociokulturell teori i LGY11
Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning, eller för annan kränkande behandling.

Kognitivism teori i LGY11
Utifrån en av de viktigaste kognitivistisk mål som är att anpassa undervisningen till varje elevs förutsättningar och behov kan man nämna bland andra att skolan ska stimulera elevernas kreativitet och nyfikenhet, främja lust att lära och förmågan till dynamiskt tänkande, skapa de bästa samlade förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling, utveckla känsla för estetiska värden, osv

Fenomenologi teori i LGY11
Eleverna ska få möjligheter att reflektera över sina erfarenheter och sitt eget sätt att lära, kunna observera och analysera människans samspel med sin omvärld.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar