måndag 18 februari 2013

Lärandemiljöer

Bild 1 - Övningsrum
Här kan många sorters lärande pågå. Vi antar att det övas skalor, drillning enligt behaviorismen. Det kan även förekomma egen kognitivistisk reflektion över skalorna. Flygeln och rummet är artefakter för situerat lärande. Rummet är anpassat för att lära sig piano men är även begränsat. Flygeln tar upp stor plats i rummet och gör det svårt att bedriva annan aktivitet. Det är till exempel svårt att dansa här inne. För att göra lärande lättare skulle man kunna ha en ljudanläggning i rummet för referenslyssning.

Bild 2 - Danssal
Här är stor golvyta och högt i tak, mycket ljus och luft. Väggarna är fullkomligt täckta i speglar. Allt är anpassat för att dansa. Här ser vi ett samarbete där deltagarna använder både sitt kropps- och talspråk för att förstå varandra. När vi observerade var de i stadiet drillning, upprepning av rörelser. Det pågick dock en ständig analys under övningen när de diskuterade rörelserna, så man kan se det både ur ett behavioristiskt, kognitivt och sociokulturellt perspektiv, de lär med hela kroppen.
   För att förbättra rummet skulle man kunna installera kameror runtom i salen för senare analys.

Bild 3 - Mactorget

Här sitter studenter vid datorer och bedriver både enskilt arbete och grupparbete. Även läsplattor förekommer som verktyg i lärandeprocessen. Eget bearbetande både i det egna tänkandet och i interaktion med andra. Man kan tillämpa både kognitivt och sociokulturellt tänkande i båda det enskilda arbetet och grupparbetet. Denna miljö möjliggör många sorters lärande, men ett hinder kan vara distraherande hemsidor som till exempel facebook. För att förbättra rummet skulle man kunna ha någon sorts skiljeväggar i en del av rummet så man kan arbeta mer ostört. Det skulle även vara bra med hörlurar vid varje dator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar